Πίσω

 

       Ο.Λ.Μ.Ε.

Ερμού & Κορνάρου 2

ΤΗΛ: 210 32 30 073 -  32 21 255

FAX: 210 32 27 382 - 33 11 338

       www.olme.gr

e-mail:olme@otenet.gr                                                  Αθήνα, 23/9/04

 

                                                                                                ΠΡΟΣ:

-                     τα Δ.Σ. των ΕΛΜΕ

-                     τα Μ.Μ.Ε.

                                                                                   

 

 

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΚΑΙ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΑ ΑΜΕΣΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ

 

 

 

Αγαπητές/οί συναδέλφισσες/οι,

            Με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ θεώρησε σκόπιμο να αναλάβει πρωτοβουλία και να ζητήσει με υπόμνημά του προς την Υπουργό Παιδείας την άμεση επίλυση μια σειράς χρονιζόντων προβλημάτων που ταλανίζουν την εκπαίδευση και τον εκπαιδευτικό. Η επίλυση αυτών των προβλημάτων συνδέεται με την αυτονόητη αναγκαιότητα να λειτουργήσουν από την αρχή του διδακτικού έτους όλα τα σχολεία με επάρκεια σε εκπαιδευτικό προσωπικό και υποδομή καθώς και με την υποχρέωση της Πολιτείας να στηρίξει και να αναβαθμίσει τον εκπαιδευτικό.

Με αυτή την απαίτηση πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 19/9/2004 η συνάντηση, που είχε αναβληθεί δύο φορές, με την Υπουργό Παιδείας κ. Μ. Γιαννάκου. Στη συνάντηση παρευρίσκονταν επίσης ο Υφυπουργός κ. Γ. Καλός, ο Γ. Γραμματέας του ΥΠΕΠΘ κ. Καραμάνος καθώς και ο Ειδ. Γραμματέας κ. Κ. Ράμμας.

            Στη συνάντηση τέθηκαν εκ μέρους του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ τα παρακάτω θέματα, στα οποία δόθηκαν οι  παρακάτω απαντήσεις:

 

ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ  -  ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΕΙΣ – ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΕΣ

Στο πλαίσιο του αιτήματός  μας για τον άμεσο διορισμό 8000 περίπου αναπληρωτών που συμπλήρωσαν 18μηνη προϋπηρεσία στις 30-6-2004, απαιτήσαμε να  πραγματοποιηθούν καταρχή συμπληρωματικοί μόνιμοι διορισμοί, τουλάχιστον σε 645 θέσεις (υπάρχουν αντίστοιχες πιστώσεις που έχουν εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο και δεν καλύφθηκαν για διάφορους λόγους) και  να καλυφθούν άμεσα  όλα τα κενά που υπάρχουν με μόνιμους διορισμούς και με προσλήψεις αναπληρωτών καθηγητών και όχι ωρομισθίων.

Απαιτήσαμε να προχωρήσει το ΥΠΕΠΘ σε πρόσληψη αναπληρωτών και στα μουσικά σχολεία καταργώντας το μεσαιωνικό και απαράδεκτο καθεστώς του ωρομισθίου ακόμα και με πλήρες ωράριο.

Παρουσιάσαμε τις αναλυτικές προτάσεις μας για τους εκπαιδευτικούς για τους οποίους προβλέπεται από το ν. 1566/85 η κατοχή του παιδαγωγικού πτυχίου ως προσόντος διορισμού τους στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Απαιτήσαμε να καταργηθεί  ο θεσμός των ωρομισθίων και σε κάθε περίπτωση να μην πραγματοποιηθεί καμία πρόσληψη ωρομισθίων καθηγητών σε πλήρη κενά.

Απαιτήσαμε την άμεση αντιμετώπιση όλων των εκκρεμοτήτων σχετικά με τις τοποθετήσεις εκπαιδευτικών από τα υπηρεσιακά συμβούλια.

Η Υπουργός Παιδείας έδωσε τις εξής απαντήσεις:

- Δεν θα προχωρήσει το ΥΠΕΠΘ σε συμπληρωματικούς διορισμούς μονίμων.

- Θα καλυφθούν όλα τα κενά με προσλήψεις αναπληρωτών μέχρι την Παρασκευή 24/9 ή το αργότερο τη Δευτέρα 27/9.

-  Δεν θα προχωρήσει σε προσλήψεις ωρομισθίων, παρά μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις.

-  Θα υπάρξει πλήρης, διαφάνεια στις προσλήψεις, εφόσον έχουν ήδη δοθεί εντολές στις υπηρεσίες του ΥΠΕΠΘ να παρέχουν κάθε πληροφορία ή έγγραφο που θα ζητάει η ΟΛΜΕ.

 

 ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΜΕ ΛΙΓΟΤΕΡΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ

 Το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ έθεσε το από χρόνια διαμορφωμένο αίτημά μας για τη λειτουργία των τμημάτων στα σχολεία με   25 μαθητές κατ’ ανώτατο όριο στα Γυμνάσια και Λύκεια,   20 μαθητές κατ’ ανώτατο όριο στα τμήματα των ΤΕΕ και των κατευθύνσεων Λυκείου και τη θέσπιση αναλογίας 10 μαθητών ανά εκπαιδευτικό στα Εργαστήρια των Γυμνασίων, Λυκείων και ΤΕΕ.

Η Υπουργός Παιδείας δηλώνοντας ότι συμφωνεί με το αίτημά μας παρέπεμψε την υλοποίησή του, αόριστα, στο μέλλον, αφού γίνει πρώτα μελέτη από το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας για το ποια είναι η σημερινή κατάσταση και ποιες οι επιπτώσεις από την εφαρμογή των παραπάνω μέτρων.

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ

Επισημάναμε το πρόβλημα που δημιουργήθηκε και από το «πάγωμα» της λειτουργίας του Οργανισμού Επιμόρφωσης (ΟΕΠΕΚ) και επιμείναμε στην αναγκαιότητα της οργάνωσης της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών σε διαφορετική βάση από αυτή που μέχρι σήμερα πραγματοποιείται. Ζητήσαμε την καθιέρωση ετήσιας επιμόρφωσης με ταυτόχρονη απαλλαγή των επιμορφουμένων από τα διδακτικά καθήκοντά τους καθώς και την οργάνωση της εισαγωγικής επιμόρφωσης με τέτοιο τρόπο, ώστε να μην διαταράσσεται η ομαλή λειτουργία των σχολείων, να μην υποχρεώνονται οι νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί να μετακινούνται σε μεγάλες αποστάσεις και, σε κάθε περίπτωση, να πραγματοποιείται πριν από την έναρξη των μαθημάτων.

Η Υπουργός Παιδείας δήλωσε πως θα διορίσει, εντός των ημερών, το νέο Δ.Σ. του Οργανισμού Επιμόρφωσης (ΟΕΠΕΚ), ο οποίος θα έχει συντονιστικό ρόλο. Υποσχέθηκε διάλογο για τα ζητήματα αυτά, αλλά δεν παρουσίασε κάποιο συγκεκριμένο προγραμματισμό του ΥΠΕΠΘ για τη φετινή χρονιά, πέρα από την επανάληψη της ήδη πραγματοποιούμενης και τα προηγούμενα χρόνια εισαγωγικής επιμόρφωσης και μάλιστα με δυσμενείς για τους εκπαιδευτικούς και τις σχολικές μονάδες όρους.

 

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΑΙΤΗΜΑΤΑ

Το Δ.Σ. της Ομοσπονδίας εξέθεσε για μια ακόμη φορά την πολύ κακή οικονομική θέση των καθηγητών τόσο σε σύγκριση με τους εκπαιδευτικούς στις άλλες χώρες της Ευρώπης, όσο και στο πλαίσιο των εργαζομένων στο δημόσιο τομέα της χώρας μας. Απαιτήσαμε μεταξύ των άλλων την κατά 25% αύξηση στις αποδοχές μας και ενσωμάτωση των επιδομάτων στους βασικούς μισθούς και τονίσαμε την αυτονόητη υποχρέωση της κυβέρνησης για την άμεση χορήγηση του ποσού των 176 ευρώ, που δόθηκε στις περισσότερες κατηγορίες Δημόσιων Υπαλλήλων ως επίδομα, αναδρομικά από 1/1/2002, και στους καθηγητές ως στοιχειώδες μέτρο στην κατεύθυνση της άρσης της αδικίας που συνεχίζεται σε βάρος μας,  υπενθυμίζοντας τη σαφέστατη προεκλογική δημόσια δέσμευση της σημερινής κυβέρνησης για «τη χορήγηση των 176 ευρώ στους εκπαιδευτικούς».

Η Υπουργός Παιδείας δήλωσε πως δεν συζητά τα αιτήματά μας για 25% αύξηση στις αποδοχές μας και ενσωμάτωση των επιδομάτων στους βασικούς μισθούς. Όσον αφορά δε τα 176 ευρώ δήλωσε πως έχει ζητήσει από το Υπουργείο Οικονομικών και την κυβέρνηση να δοθούν στους εκπαιδευτικούς 103 ευρώ αύξηση, συμψηφίζοντας  στην υποχρέωση της πολιτείας για τη χορήγηση των 176 ευρώ και στους εκπαιδευτικούς, την αύξηση που με τις κινητοποιήσεις του κλάδου μας επιβάλαμε πέρυσι στο επίδομα εξωδιδακτικής απασχόλησης.

 

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΕΚΚΡΕΜΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ

            Επαναλάβαμε την απαίτησή μας να τακτοποιηθούν άμεσα (σε κάθε περίπτωση μέσα στο Σεπτέμβριο) όλες οι οικονομικές εκκρεμότητες της Πολιτείας προς τους συναδέλφους (ωρομίσθιοι, Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη, αμοιβές πανελλαδικών εξετάσεων).

Η Υπουργός Παιδείας δήλωσε πως έχει ζητήσει από το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών τα ποσά που απαιτούνται (190 εκατομμύρια ευρώ) για την αποπληρωμή των υποχρεώσεων του ΥΠΕΠΘ προς τους εκπαιδευτικούς. Χωρίς να προσδιορίζει τον ακριβή χρόνο, υποσχέθηκε την τακτοποίηση του θέματος στο επόμενο διάστημα. Όσον αφορά την καθυστέρηση έναρξης της Π.Δ.Σ. μας δήλωσε ότι πρόθεση του Υπουργείου είναι να συνεχιστεί η εφαρμογή της με την αξιοποίηση κοινοτικών και εθνικών κονδυλίων, η δε εγκύκλιος για τη φετινή χρονιά θα σταλεί στα σχολεία τις επόμενες ημέρες. Μας δήλωσε, επίσης, ότι έχει ήδη εξασφαλίσει την έγκριση των απαιτούμενων ποσών μέχρι και το Δεκέμβρη του 2004.    

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΔΕΙΕΣ

Απαιτήσαμε να  εξασφαλιστούν οι αναγκαίες πιστώσεις για την έγκριση όλων των εκπαιδευτικών αδειών που πληρούν τις προβλεπόμενες από το νόμο προϋποθέσεις και να προχωρήσει το ΥΠΕΠΘ, σε συνεργασία με την ΟΛΜΕ, στη διαμόρφωση ενός λειτουργικού και σύγχρονου θεσμικού πλαισίου για τις εκπαιδευτικές άδειες και τις ειδικές υποτροφίες για τους εκπαιδευτικούς, με πρόβλεψη δικλίδων ασφάλειας για την αξιοποίηση των μεταπτυχιακών σπουδών προς όφελος της Εκπαίδευσης, το οποίο να τεθεί σε εφαρμογή από την επόμενη σχολική χρονιά.

 Η Υπουργός Παιδείας απάντησε ότι:     

Ήδη εγκρίθηκε η χορήγηση 416 εκπαιδευτικών αδειών, δηλαδή 70%  περισσότερων σε σχέση με την περσινή χρονιά, αλλά δεν μπορούν να ικανοποιηθούν όλες οι αιτήσεις των ενδιαφερομένων που έχουν τις προϋποθέσεις του νόμου, όπως απαιτήσαμε. Ζήτησε τις προτάσεις μας για δημιουργία θεσμικού πλαισίου για τις εκπαιδευτικές άδειες και συμφώνησε πως πρέπει να προωθηθεί το επόμενο διάστημα.

 

ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΩΝ ΓΙΑ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ

Επαναλάβαμε τα αιτήματά μας τα οποία και είχαμε υποβάλει από το Μάιο του 2004 με τη μορφή έξι προτάσεων για τροπολογίες στο νομοσχέδιο για τα εκπαιδευτικά ζητήματα (μετέπειτα ν. 3255/04), που αφορούσαν επιμέρους, αλλά σημαντικές εργασιακές εκκρεμότητες των καθηγητών. Θέματα που, παρά τις αρχικές υποσχέσεις της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΠΘ προς την ΟΛΜΕ, δεν επιλύθηκαν.

Τα θέματα αυτά αφορούσαν την αλλαγή των όρων χορήγησης του κινήτρου απόδοσης, ώστε να μην περικόπτεται αυτό στους εκπαιδευτικούς στους οποίους χορηγείται εκπαιδευτική άδεια κ.λπ., την κατάργηση του θεσμού των δυσπροσίτων και να δοθεί η δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς που συμπληρώνουν φέτος ή την επόμενη χρονιά διετία, να αποσπαστούν ή να μετατεθούν αντίστοιχα. Ζητήσαμε, επίσης, την κατάργηση της διάταξης που απαγορεύει στους εκπαιδευτικούς να παραιτούνται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.

Στα ζητήματα αυτά η Υπουργός Παιδείας απάντησε πως θα προωθήσει  διάταξη για τη μείωση της υποχρεωτικής παραμονής στα δυσπρόσιτα σχολεία από τρία σε δύο χρόνια και ότι αυτό θα ισχύσει αναδρομικά και για τους εκπαιδευτικούς που θα συμπληρώσουν διετία την επόμενη χρονιά (δηλ. θα τους δοθεί η δυνατότητα για μετάθεση τον επόμενο Νοέμβρη). Δήλωσε όμως ότι δεν θα δοθεί το δικαίωμα για απόσπαση σε αυτούς τους εκπαιδευτικούς που συμπλήρωσαν φέτος διετία, παρά τις αντίθετες μέχρι σήμερα υποσχέσεις.

Στο αίτημα της κατάργησης της απαγόρευσης στους εκπαιδευτικούς να παραιτούνται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, ενώ αρχικά είπε ότι δεν συμφωνεί, δέχθηκε να συζητηθούν λύσεις, ώστε η παραίτηση να επιτρέπεται με τη θεσμοθέτηση κάποιων όρων (π.χ. σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους ή προειδοποίηση της υπηρεσίας από τον εκπαιδευτικό για το χρόνο παραίτησης κ.ά.).

Στο αίτημα για τους όρους χορήγησης του κινήτρου απόδοσης δεν απάντησε.

Συζητήθηκαν ακόμα:

-       το αίτημά μας για την άμεση διαμόρφωση και εφαρμογή ενός θεσμικού πλαισίου επιλογής των στελεχών της εκπαίδευσης που θα διέπεται από τις αρχές της αξιοκρατίας, της διαφάνειας και της αντικειμενικότητας, με βάση το οποίο πρέπει να γίνει η επιλογή των Διευθυντών και Προϊσταμένων Εκπαίδευσης, το συντομότερο δυνατό. Η υπουργός Παιδείας συμφώνησε να ξεκινήσει άμεσα αυτός ο διάλογος.

-       το θέμα του «εθνικού διαλόγου για την παιδεία», που έχει ανακοινώσει το ΥΠΕΠΘ. Έγινε σαφές πως δεν έχει ακόμη οριστικοποιήσει το Υπουργείο Παιδείας τη μορφή που αυτός θα πάρει. Η Υπουργός Παιδείας μάς είπε ότι, κατά τη γνώμη της ο διάλογος θα πρέπει να είναι πολυπεπίπεδος, μέσα από το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας, αλλά και σε επιμέρους θέματα, με διμερείς συναντήσεις με τους ενδιαφερομένους. Πάντως δεν δόθηκε συγκεκριμένο πλαίσιο και χρονικό σημείο έναρξης του διαλόγου.

-       Για το ζήτημα των ΤΕΕ, δηλώθηκε από τον Υφυπουργό κ. Καλό πως «δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας, καθώς το τρέχον έτος θα είναι μεταβατικό, η κατάρτιση θα μεταφερθεί σε ΙΕΚ και ΟΑΕΔ, ο εξοπλισμός των εργαστηρίων που έχει προγραμματιστεί θα αξιοποιηθεί στα Επαγγελματικά Λύκεια». Είναι πάντως γεγονός πως δεν διευκρινίζονται, και από τις μέχρι τώρα εξαγγελίες, αλλά και από τις απαντήσεις που δόθηκαν στη συνάντηση, ο χαρακτήρας και το περιεχόμενο του νέου τύπου λυκείου που θα θεσμοθετηθεί. Τέλος, ζητήσαμε να υπάρχει ελαστικότητα τη φετινή χρονιά στη συγκρότηση ολιγομελών τμημάτων στα ΤΕΕ λόγω του μεταβατικού χαρακτήρα της φετινής χρονιάς, πράγμα που έγινε αποδεκτό.

 

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

 

Συνολικά, η εκτίμησή μας από τη συνάντηση με την ηγεσία του ΥΠΕΠΘ είναι πως δεν δόθηκαν θετικές απαντήσεις στα μεγάλα προβλήματα του κλάδου μας, όπως το οικονομικό, οι διορισμοί, η ετήσια επιμόρφωση, η θεσμοθέτηση του μειωμένου ορίου μαθητών στα τμήματα κ.ά. Δόθηκαν, γενικά, αόριστες υποσχέσεις ότι θα μελετηθούν ορισμένα προβλήματα και αιτήματα των εκπαιδευτικών. (Είναι χαρακτηριστικό πως ακόμα δεν έχουν εξοφληθεί οι περσινές οικονομικές εκκρεμότητες προς τους καθηγητές παρά τις υποσχέσεις).

Κατά συνέπεια, τα ζητήματα που θέσαμε παραμένουν ανοικτά για τον κλάδο μας. Τα υπόλοιπα προβλήματα των καθηγητών και της εκπαίδευσης (συνταξιοδοτικό, εργασιακά, εκπαιδευτικά κ.λπ.) καθώς και η εξέλιξη των θεμάτων που ήδη θέσαμε θα αποτελέσουν αντικείμενο συζήτησης και αποφάσεων στις γενικές συνελεύσεις του κλάδου μας, που θα πραγματοποιηθούν το επόμενο διάστημα. Σε αυτές τις Γ.Σ. θα συζητηθούν τόσο η ιεράρχηση των αιτημάτων μας για τη νέα χρονιά όσο και οι τρόποι διεκδίκησής τους.

 

Για το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ

 

Ο Πρόεδρος                                                    Ο Γ. Γραμματέας

 

 

Γρ. Καλομοίρης                                              Δ. Γεώργας

 

Πίσω